fbpx
Logo Praktijk zienderogen

Terug naar school = overprikkeling?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Veel ouders zien er naar uit, na zes soms lange weken, dat alles weer van start gaat. Weer rust en regelmaat. Daar vaart iedereen wel bij. Toch?

Heb je er al eens over nagedacht, dat daar wel weer (tijdelijk) heel veel prikkels bij komen?

Collegacoach Lea Hendriks schreef er onderstaande over.

“De start van het schooljaar. Wat betekent dit voor een hooggevoelig kind?

Waar ik aangaf het fijn te vinden weer in het vertrouwde werkritme te komen, kan het voor een hooggevoelig kind zeker ook prettig zijn om weer in het schoolritme te komen. Niet iedereen vindt het naar schoolgaan leuk, maar dit brengt wel een vaste routine / structuur met zich mee. Voor de meeste hooggevoelige kinderen is dit een houvast. Weten hoe een dag gaat verlopen en daardoor minder nieuwe prikkels hoeven te verwerken.

Ben je wel bewust van de hoeveelheid prikkels dat een nieuw schooljaar met zich mee brengt:

– Veel kinderen in het basisonderwijs krijgen te maken met 1, 2 of zelfs 3 nieuwe leerkrachten in de groep. Dat is zeker weer wennen en ervaren hoe elke leerkracht omgaat met de groep, de individuen en met verschillende situaties. Bijvoorbeeld een kind wat verdrietig is of boos reageert. Elke leerkracht zal daarop anders reageren / er anders mee omgaan. Hooggevoelige kinderen willen graag weten waar ze aan toe zijn en zullen dus de eerste weken op zoek zijn naar de gewoontes en reacties van alle leerkrachten waar ze mee te maken hebben.

– Misschien zijn er nieuwe kinderen in de klas gekomen. Dit geeft ook een nieuwe dynamiek en heeft zijn tijd nodig voor het hooggevoelige kind om aan te wennen.

– Misschien is de groepssamenstelling nog precies hetzelfde, maar komen de kinderen in een andere leeftijdsfase terecht. Bijvoorbeeld de 9 jarigen fase of de pre puberteit. Dit brengt vooral bij meisjes enkele veranderingen teweeg in de groepsdynamiek. Zoals het vormen van clubjes, afstandelijker gedrag > je hebt het gevoel dat je er niet bij mag horen. Hoe hier mee om te gaan?

– De lesstof is toch weer anders. Vaak weten we dit wel van de overgang van groep 2 naar groep 3, maar ook de overgang naar groep 4 of bijvoorbeeld naar groep 8 is even schakelen. De lesboeken zien er anders uit, de aangeboden leerstof is anders en je leert natuurlijk weer nieuwe dingen. Ook wel een beetje spannend….. Kan ik het wel?

– De meeste kinderen krijgen les in een ander lokaal. De eerste ochtenden zullen er zeker nog enkele kinderen het oude lokaal binnenstappen. Oeps, verkeerde lokaal. En de inrichting van het lokaal zal iets anders zijn. Allemaal nieuwe prikkels die hooggevoelige kinderen dieper verwerken. Daar hebben ze meer tijd voor nodig dan andere kinderen en dit kost ze ook meer energie.

School begint weer, maar ook alle naschoolse activiteiten zoals de voetbaltraining, de muziekles, dansles, zwemles enz. Laten we hier niet te snel overheen stappen. Ben er bewust van en bekijk wat je kind er wel of niet bij kan hebben op een dag. Wanneer de hoeveelheid aan prikkels niet verwerkt kan worden, ligt overprikkeling op de loer. Voordat je het weet zit je kind geïrriteerd / gefrustreerd aan tafel en is de gezelligheid ver te zoeken.

Of kan je kind ‘s avonds maar niet in slaap komen door de vele indrukken van die dag. Met als gevolg dat hij slecht slaapt, ‘s morgens de slaap nog niet uit heeft en daardoor weer minder kan hebben. Je energielevel, je interne batterij, het gaat zoveel makkelijker wanneer je helemaal opgeladen bent. Heb hier als volwassenen oog voor.

Ik nodig jou als ouder of professional uit om de komende periode op een rijtje te zetten wat er zo allemaal op een dag af komt op het kind. Kijk een keer door de ogen van het kind. Ben een observator en zie wat het allemaal doet met het kind. Is het kind sneller geïrriteerd, heeft het een kort lontje of is het moe? Ligt overprikkeling op de loer?

Misschien is het helpend om de eerste weken geen andere buitenschoolse activiteiten op te pakken. Wat kun je thuis of op school bieden aan ontspanningsmomenten waardoor kinderen prikkels kunnen verwerken? Voor de ene kan dit springen op de trampoline zijn, voor de ander het lezen van een boek in een tent.

Ga op zoek naar wat voor het kind helpend is en laat het kind hierin zelf met ideeën komen. Jullie maken samen de start van een schooljaar fijn!”

Het is goed om als ouder of leerkracht stil te staan bij bovenstaande. Het helpt enorm als je begrip hebt. Vaak is dat al genoeg om rust te brengen. Een HSP wil gezien en gehoord worden. Meer is er niet altijd meteen nodig,

Mochten er nu hobbels zijn waar jullie het lastig mee hebben, neem dan gerust contact op via https://praktijkzienderogen.nl/contact/. Als moeder, kindercoach, ervaringsdeskundige HSP én leerkracht begrijp ik vaak erg goed waar het over gaat en wat er nodig is.

Soms kan een enkel gesprek al eea oplossen. Je een ander inzicht brengen. En mocht er meer nodig zijn, dan kunnen we kijken naar wat passend is. Voel je in ieder geval vrij om contact te leggen. Het is gratis en vrijblijvend en kan enorm opluchten. Doen hé!

Reminder online workshop Kinderen en Emoties op woensdag 14 september. Deze workshop zou iedere ouder EN leerkracht mogen volgen. Enorm helpend in de omgang met kinderen. Zeker als je te maken hebt met HSP!

Waarom deze workshop?
Omdat kinderen nog moeten leren omgaan met emoties en jou daarbij nodig hebben! Deelnemers ontvangen eye-openers en diverse concrete handvatten. Op verzoek kunnen er hand-outs van SOS kinderen en emoties verstrekt worden.

Tijdens deze workshop komt aan bod:

– Welke emoties zijn er?
– Waarom zijn emoties belangrijk?
– Wat hebben kinderen te leren?
– Hoe kan ik als ouder/opvoeder daarbij helpen?

Als je snapt hoe het werkt kun je voor je kind EN voor jezelf zorgen dat emoties beter begrepen worden.
Er zijn een aantal ‘stappen’ die je daarvoor kunt doorlopen. Steeds opnieuw.
Je kind zal zich gezien en gehoord voelen en er zal rust ontstaan. Rust in jullie gezin of in de klas.
Hoe leer je dat?
Luister online mee tijdens de workshop kinderen en emoties. Je zult inzicht krijgen in hoe het werkt.
Omdat kinderen alles nog moeten leren. Dus ook omgaan met hun emoties.
Dat begint bij jou als ouder, opvoeder of leerkracht.
De workshop wordt gegeven op woensdag 14 september (20.00 – 21.30 uur).
Meer informatie of aanmelden?

Nog een fijne dag.

Warme groet,
Wendy de Kort
www.praktijkzienderogen.nl

P.s.: Wist je al dat je een opname kunt kopen van de Masterclass HSP & Emoties? Kijken waar en wanneer het jou uitkomt. Je krijgt onder andere info over het omgaan met intense emoties. Hoe kun je deze op een prettige manier leren uiten? HSP hoeft namelijk niet lastig te zijn en daar helpt de Masterclass je enorm bij! Klik hier voor meer informatie.

Ben je tevreden over Praktijk Zienderogen? Klik dan hier om een Google review achter te laten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Praktijk Zienderogen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches