fbpx
Logo Praktijk zienderogen

Rust in je hoofd als HSP

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

De grootste last die ervaren wordt als HSP is een te vol hoofd. Soms zelfs zo vol dat je niet meer normaal na kunt denken. Misschien herken je dat wel. Bij jezelf of je kind(eren).

Soms lijkt het dan ‘ineens’ alsof je niet meer na kunt denken. Maar daar gaat natuurlijk eea aan vooraf. Je bent in feite overprikkeld en je brein gaat uit zelfbescherming in pauzestand. Er kan niets meer bij.

Een vol hoofd als HSP kan verschillende oorzaken hebben. Het is sowieso altijd het gevolg van overprikkeling. Waarom heb je daar als HSP eigenlijk sneller last van?

Dit heeft onder andere te maken met de hoeveelheid prikkels die je binnenkrijgt. Als HSP krijg je informatie gedetailleerder en intenser binnen. Daardoor raak je, zeker in nieuwe of drukke situaties, sneller overprikkeld.

Hierbij gaat het om externe prikkels als bijvoorbeeld geur, licht, geluid of temperatuur. Maar denk zeker ook aan interne prikkels als bijvoorbeeld honger of een sfeer die je aanvoelt.

Als hoogsensitief persoon ben je continue aan het afstemmen op anderen en aan het reflecteren op jezelf. Dit kost bergen energie!

Verder kunnen ook je gedachten ervoor zorgen dat je overprikkeld raakt. Als HSP heb je de hele dag door gedachten, dat gaat razendsnel. Veel van die gedachten zou je direct los mogen laten. Helaas werkt dat niet altijd zo. Door de diepgaande informatieverwerking laten gedachten je niet zomaar los.

Het kan helpen om regelmatig een realiteitscheck te doen. Wat houdt je zo bezig en klopt het wat je denkt? IS HET WAAR? Ook zeer helpend bij kinderen. Als je ze al vroeg aanleert hun gedachten te checken aan de realiteit, hoeven ze als volwassenen niet meer met een overvol hoofd te lopen.

Als HSP heb je veel in en aan je hoofd. Daar wil je anderen vooral  niet mee lastig vallen, dus hou je het voor jezelf. Een gevaar daaraan is dat het steeds groter en groter wordt. Als het lastig is, voor jou of je (kind)eren, om het te delen, kies er dan eventueel voor om het op te schrijven. Het zal je helpen om er letterlijk en figuurlijk afstand van te nemen. Er weer reëel naar te kunnen kijken.

Uit bovenstaande haal je misschien al dat je als HSP meer rustmomenten nodig hebt. Als je er voor zorgt dat je vaker je rust pakt, merk je uiteindelijk dat je minder snel in overprikkelde staat komt. Preventief rust nemen dus als het ware.

Als ouder van jongere kinderen mag jij daar nog voor zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan niet te vaak afspreken of niet te lang. Vaak lijkt het op het moment zelf best wel te kunnen, maar achteraf blijkt dan meestal dat het er eigenlijk net niet meer bij kon.

Wellicht herinner je je van jezelf ook situaties waarin je koos om iets te doen en achteraf merkte dat het beter was geweest even over te slaan. Dat zijn mooie leermomenten om het een volgende keer anders te doen.

Enkele tips voor meer rust:

–  Tijd alleen doorbrengen (zie ook vorige artikel)

–  Mediteren

–  Wandelen in de natuur of sporten

–  Opschrijven van je gedachten

–  Oefeningen om te ontspannen of te aarden

Soms helpen de voorbeelden een HSP niet voldoende. Het is goed om er voor jezelf achter te komen wat wel werkt. Iedereen is immers anders.

Uit onderzoek (bron: Hoogsensitief.nl) blijkt dat het brein van een HSP zelfs in rust nog actief is. Bij niets doen zal je hoofd dan ook nog niet altijd voldoende uitrusten. Je gedachten blijven aanwezig en kunnen zelfs in rust nog zorgen voor overprikkeling.

Voor een HSP kan het goed werken om iets te kiezen waar je wel je brein voor nodig hebt, maar wat niet teveel overprikkeld. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: het bespelen van een instrument, iets creatiefs met je handen, opruimen waarbij je dingen moet ordenen, herhalende bewegingen als stofzuigen of vegen.

Het is goed om van jezelf te weten wat jou helpt om je hoofd leeg te maken. Om tot rust te komen. Ga op ontdekkingstocht. Bespreek dit soort dingen ook eens samen met je kind, op een rustig moment. Super helpend in tijden van nood!

Wil je graag meer weten over overprikkeling of juist het voorkomen ervan? Stuur dan gerust een bericht. Dat is geheel vrijblijvend en verplicht je tot niets. Ik nodig je van harte uit. Klik hier om een bericht achter te laten.

Warme groet,
Wendy de Kort
www.praktijkzienderogen.nl

P.s.: Wist je al dat je een opname kunt kopen van de Masterclass HSP & Emoties? Kijken waar en wanneer het jou uitkomt. Je krijgt onder andere info over het omgaan met intense emoties. Hoe kun je deze op een prettige manier leren uiten? HSP hoeft namelijk niet lastig te zijn en daar helpt de Masterclass je enorm bij! Klik hier voor meer informatie.

 

Ben je tevreden over Praktijk Zienderogen? Klik dan hier om een Google review achter te laten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Praktijk Zienderogen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches