fbpx

Hoogsensitief en grenzen stellen

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Eén van de lastigste valkuilen als je hoogsensitief bent is grenzen stellen. Vaak kom je er pas achteraf achter dát je grenzen hebt en dat je daar flink overheen bent gegaan. Wat het zo lastig maakt, is dat je van jezelf vind dat je er altijd voor een ander hoort te zijn.

In dit artikel vind je tips die je kunnen helpen bij het voelen en stellen van je grenzen. Wil je hier graag hulp bij, dan ken ik nog een goede coach 😉. Neem gerust vrijblijvend contact op om te onderzoeken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Zet jezelf op nummer 1
Het is zeker prachtig om er voor een ander te zijn en daar is niets mis mee, zolang je er in de eerste plaats maar voor jezelf bent. Dit is extra belangrijk als je hoogsensitief bent. 

​Je bent alleen voor jezelf verantwoordelijk. Het is mooi meegenomen als je iets voor een ander kunt betekenen, maar je kunt pas écht iets betekenen als je eerst goed voor jezelf zorgt.

Grenzen stellen is lastig​​
Als je niet gewend bent om nee te zeggen en altijd maar voor iedereen klaar staat is het zeker even wennen. Heb je er weleens bij stil gestaan dat je jezelf tekort doet en dat het je bergen energie kost? Kostbare energie die je zoveel beter kan gebruiken als je hoogsensitief bent! ​

​Wat je kan helpen is om tijd voor jezelf vooraf vast te leggen in je agenda. Als iemand je dan vraagt voor één van die momenten, kun je aangeven dat je al een afspraak hebt 😉. Dit hoef je niet toe te lichten, simpel nee is voldoende!

Focus naar binnen​
Als je gaat leven van binnenuit, dan zul je sneller grenzen gaan stellen. Je maakt contact met jouw behoeften en je focus zal dan van naar buiten en naar anderen, naar binnen in jezelf gaan. Het maakt je vervolgens als vanzelf minder gefocust op wat anderen vinden. Dat helpt enorm!

​Voor sommigen is yoga of meditatie fijn om naar binnen te keren, voor anderen is inde natuur zijn super heilzaam. Voel vooral wat bij jou past.

Leer je grenzen voelen
​Grenzen stellen begint met ze te voelen. Wanneer je je grens niet voelt, dan kun je hem als het ware ook niet stellen. Leer, al dan niet met behulp van een HSP coach, eerst je grens te voelen. Welke signalen geven jouw grenzen aan?

​Vaak ben je het niet meer gewend om het op te merken, maar je ongemakkelijk voelen of een naar gevoel in je buik zijn eigenlijk best duidelijke grenzen…

Oefenen met grenzen stellen
Als je jarenlang gewend bent altijd voor anderen klaar te staan, dan kost het tijd en moeite om dit voor jezelf te gaan doen. Zo kun je je schuldig voelen en het idee hebben dat je een ander in de steek laat. Niets is minder waar, want als je jezelf negeert, dan laat je jezelf pas in de steek. Laat je dus niet afleiden door het gevoel dat je egoïstisch bezig bent, want je hebt serieus recht op tijd en ruimte voor jezelf. 

​Voor al het bovenstaande geldt, oefening baart kunst. Het zal je niet in één keer lukken, maar dat geeft niet. Ben vooral mild naar jezelf!

​Denk maar eens aan een kind wat leert lopen, daar hebben we als volwassenen heel veel geduld mee. Het zal niet in je opkomen om dat kind bestraffend aan te spreken met de woorden: lukt het nou nog niet? Doe dat dus ook niet tegen jezelf. Geef het tijd!  

​Heb je vragen of wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op. Als ervaringsdeskundige kan ik misschien wel net dat verschil voor jou of je kinderen maken.

​Met liefs,
Wendy de Kort
wendy@praktijkzienderogen.nl
Praktijk Zienderogen | coaching, training en ontspanning voor HSP

P.s.: Iedere maand geef ik een online Masterclass over HSP en Emoties. Hoe ga jij als HSP om met intense emoties en hoe kun je ze gezond leren uiten? En hoe kun je eventueel je kind(eren) hierbij ondersteunen? Klik hier voor meer informatie en tevens ook korting!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Praktijk Zienderogen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches