fbpx

Cirkel van invloed

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Waarop heb jij invloed?

Je kunt zeggen: “Waarom regent het nou alweer? Ik word er niet goed van!”
Of je kunt zeggen: “Het regent alweer, ik trek een regenjas aan.”

Je kunt zeggen: “Die jongens lokken me elke keer weer uit de tent. Ze zijn ontzettend stom.”
Of je kunt zeggen: “Het lukt me nog niet om op te komen voor mezelf. Ik ga hulp vragen.”

Voor sommige kinderen (van 0-99 jaar!) is het een eye-opener om na te denken waar je invloed op een situatie ligt. Het maakt inzichtelijk op welke factoren je wel invloed hebt en waarop niet. Vervolgens kun je bekijken hoe je daar mee omgaat.

Geen invloed?

Heb je het gevoel dat je ergens geen invloed op hebt, dan kun je eigenlijk twee dingen doen:

1. Je kunt kijken of je aanname dat je geen invloed hebt, klopt.
Je kunt namelijk vaak de situatie ombuigen, zoals in de voorbeelden hierboven.

Zeg dus niet: “Hij doet heel stom tegen mij.”, maar: “Wat kan ik doen om een andere reactie van hem te krijgen?”

Of niet: “Er is gewoon veel te weinig tijd voor deze taak”, maar: “Ik zoek een manier om voldoende tijd vrij te maken voor deze taak en anders geef ik de taak terug.”

Hoe groter jouw gevoel van invloed, des te meer jij je leven kunt sturen zoals je wilt.

2. Heb je ergens echt geen invloed op, of wil je geen moeite doen om er invloed op te krijgen. Laat het dan los. Leg het naast je neer. Stop met erover piekeren!

Je invloed vergroten

Heb je het gevoel dat je wél invloed hebt op de situatie, dan kun je echt een verschil maken. Een belangrijke vaardigheid hierbij is initiatief nemen. Dit is nog niet altijd even eenvoudig. Want wij, mensen, hebben van nature de neiging om problemen of verantwoordelijkheid van fouten bij anderen neer te leggen (google maar eens op de attributietheorie).

Wil je je invloed vergroten, dan is het belangrijk dat je beseft hoeveel initiatief je kunt nemen. Hoe meer initiatief je voelt om een situatie te veranderen, hoe meer grip je ervaart op de situatie. Je ervaart verantwoordelijkheid die ervoor zorgt dat je daadwerkelijk in actie komt.

Oefening

Als je je aandacht met name richt op de buitenste cirkel, reageer je vaker negatief op situaties. Het is dan een goede oefening om van een probleem een lijst met factoren te maken: welke dingen zorgen in deze situatie voor irritatie, frustratie, boosheid, angst of teleurstelling? Plaats deze vervolgens op de passende plek in de cirkels (wel of geen invloed).

Welke emoties ervaar je als je kijkt naar de factoren in de buitenste cirkel? En welke emoties komen er kijken bij de dingen in de binnenste cirkel? Kies eens één ding uit de buitenste cirkel dat je zou willen veranderen en bedenk drie dingen waardoor je je invloed vergroot. Schrijf die drie dingen op in de binnenste cirkel.

Informatie gebruikt van Platform Mindset.

Meer weten over de bijkomende emoties? Luister dan eens mee naar de maandelijkse Masterclass ‘Omgaan met Emoties’. Via deze pagina krijg je korting.

Voor De Gratis Gids over Hoogensitiviteit klik hier.

Of neem contact op, voor alle andere vragen.

Graag tot ziens bij Praktijk Zienderogen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Praktijk Zienderogen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches