fbpx

Hoe ga je minder overprikkeld de vakantie in?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Hoe gaat het bij jou? Hier nog twee weken voordat de zomervakantie begint en het is er tijd voor.

Meer dan ooit ben ik aan het aftellen. Tegen beter weten in heb ik enkele weken geleden extra werk aangenomen. Dat betekent minder tijd voor mijzelf en dat kan ik heel goed merken. Het vraagt van mij extra scherp te begrenzen op al het andere, ook in het gezin, en dat gaat niet altijd over rozen.

Voor iedere HSP is het veel de laatste periode voor de zomervakantie. Op school moet alles nog afgemaakt worden met daarbij veel ‘leuke’ activiteiten. Op het werk moet alles goed afgerond worden en komt er vaak nog net wat extra’s bij. Daarbij is er buiten school en werk ook van alles te regelen voor de vakantie die er aan komt.

Je begrijpt dat een HSP op deze manier niet heel erg relaxed de vakantie in gaat. Herken je dat bij jezelf? In je gezin?

Een tip hierbij is om keuzes te maken. Wat is er echt noodzakelijk en wat niet? Vaak zijn er rondom deze tijd bijvoorbeeld ook veel sociale activiteiten. Moet je overal bij zijn?

Rust en regelmaat helpen enorm. Kijk hoe je in alle ‘gekte’ al het andere zo normaal als mogelijk kunt houden. Denk hierbij zeker ook aan eten, drinken en nachtrust. Dus buiten al het leuks om, wel gewoon die gezonde maaltijd en op tijd naar bed. Het zal je verbazen hoeveel je dat op kan leveren.

Ook als de vakantie al begonnen is, dan heeft het nog steeds zin om met bovenstaande rekening te houden.

In het begin van je vakantie ben je vaak helemaal ontregelt. En je kinderen ook! Ga niet ineens heel veel later naar bed, maar doe dat gefaseerd. Slaap niet ineens heel erg lang uit, maar elke dag of week een beetje meer. Probeer vooral de eerste week ook enigszins het schoolritme aan te houden met de eet- en drinkmomenten. En misschien zelfs wel met een soort dagprogramma waar je kind (en jij) houvast aan hebben.

Een HSP heeft ritme en structuur nodig voor de rust en veiligheid van zijn systeem. Als volwassene kun je er vooraf over nadenken om die stap van voorgeprogrammeerd naar vrij zijn te verkleinen. Als kind is het fijn als dat voor je gedaan wordt. Het zal je veel overprikkeling besparen.

Heb je hier vragen over? Mail mij dan gerust (wendy@praktijkzienderogen.nl ).

Tot slot hieronder nog de lopende acties voor je op een rijtje.

Maak er een mooie week van!

Lieve groet,

Wendy de Kort 
 
P.s.: Wil jij de Masterclass HSP & Emoties als opname aanschaffen? Kijken waar en wanneer het jou uitkomt? Je krijgt onder andere info over het omgaan met intense emoties. Hoe kun je deze op een prettige manier leren uiten? HSP hoeft namelijk niet lastig te zijn en daar ondersteun ik je graag bij! Klik hier voor meer informatie.  
 
Ben je tevreden over Praktijk Zienderogen? Klik dan hier om een Google review achter te laten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Praktijk Zienderogen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches